top of page

Het herroepingsrecht bij diensten

  • Jill Wissing
  • 27 feb
  • 3 minuten om te lezen

Je bent er waarschijnlijk mee bekend dat wanneer je een product in een webshop koopt, je het recht hebt om het product binnen 14 dagen te retourneren. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht of de wettelijke bedenktijd genoemd. Maar wist jij dat het herroepingsrecht in veel gevallen ook geldt bij diensten? In deze blog leg ik je uit wat het herroepingsrecht is, wanneer een klant dit recht heeft bij een dienst en wat de risico's zijn als je niet goed over het herroepingsrecht informeert.



Herroepingsrecht bij een 'overeenkomst op afstand'


Een particuliere klant (consument) heeft een herroepingsrecht als jij met hem op afstand een overeenkomst sluit. Dit betekent het sluiten van een overeenkomst zonder dat je fysiek bij elkaar bent. Dat is bijvoorbeeld het geval als je contact hebt met een klant via e-mail, via je website maar ook via een telefoongesprek of Whatsapp.

Het herroepingsrecht houdt in dat de klant een bedenktijd krijgt waarbinnen hij de overeenkomst zonder reden en kosteloos kan annuleren. Je mag de klant dus niet verplichten om een reden op te geven en ook geen kosten in rekening brengen voor het gebruik maken van het herroepingsrecht.


Termijn herroepingsrecht


De minimale bedenktijd is op grond van de wet 14 dagen. Je mag je klanten ook een langere termijn geven. De bedenktijd gaat lopen op de dag nadat je de overeenkomst met de klant hebt gesloten.


Gevolgen inroepen herroepingsrecht


Maakt de klant gebruik van het herroepingsrecht? Dan ben je verplicht om binnen 14 dagen het betaalde bedrag terug te betalen als de klant al heeft betaald. Jij hoeft de dienst dan ook niet meer uit te voeren.


Het herroepingsrecht uitsluiten


Je kan je voorstellen dat die bedenktijd niet altijd praktisch is voor jou als dienstverlener. Bijvoorbeeld als je hebt afgesproken om de dienst uit te voeren terwijl de bedenktijd nog loopt. Als je binnen de bedenktermijn de dienst uitvoert, dan vervalt de bedenktermijn niet.

De klant kan daarna nog steeds herroepen...

Het is voor die gevallen dan ook handig om het herroepingsrecht vooraf uit te sluiten. Je kan dat doen als:
  1. de klant jou voorafgaand aan het uitvoeren van de dienst uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven om al te starten met die uitvoering; en

  2. de klant heeft verklaard afstand te doen van het herroepingsrecht nadat jij de dienst ook daadwerkelijk binnen de bedenktermijn hebt verricht.


Bij doorlopende diensten kan je niet voldoen aan de tweede eis: de dienst is dan niet volledig binnen de bedenktermijn verricht. Denk bijvoorbeeld aan langere coaching trajecten of cursussen. Bij doorlopende diensten hebben consumenten ook gewoon een herroepingsrecht. Maakt de klant gebruik van het herroepingsrecht? Dan hoef je alleen maar een bedrag terug te betalen voor het nog niet van de dienst uitgevoerde gedeelte, maar dan moet je wel voor het sluiten van de overeenkomst toestemming hebben gekregen voor het meteen starten van de dienst.


Uitzonderingen op het herroepingsrecht


De wet zondert een aantal specifieke gevallen uit van het herroepingsrecht. Een consument heeft geen herroepingsrecht bij diensten die zien op:
  • het bieden van accommodatie, zoals hotelovernachtingen;
  • goederenvervoer;
  • autoverhuur;
  • catering; en
  • vrijetijdsbesteding, denk aan kaartjes voor concerten

Daarnaast geldt een uitzondering voor diensten waarbij de consument een bedrijf specifiek verzoekt om hem te bezoeken om dringende herstellingen of onderhoud te verrichten.


Je hebt een informatieplicht!


Je bent op grond van de wet verplicht om jouw klanten vooraf te informeren over het herroepingsrecht als je een overeenkomst op afstand sluit. Je moet informeren over:
  1. het bestaan van het herroepingsrecht;
  2. de termijn van het herroepingsrecht;
  3. de manier waarop het herroepingsrecht kan worden ingeroepen, inclusief de mogelijkheid om dat te doen via het Europese 'Modelformulier herroepingsrecht'.

Informeer je niet, onvolledig of onjuist? Dan krijgt jouw klant 12 maanden de tijd om gebruik te maken van het herroepingsrecht. Dat kan dus ook nog lang nadat jij de dienst al hebt verricht. Dit kan leiden tot hoge en onnodige kosten!


Herroepingsrecht bij B2B


Verleen je ook diensten aan zakelijke klanten? De wettelijke bedenktijd geldt niet voor bedrijven. Maar, als je met zowel consumenten als zakelijke klanten te maken hebt, is het wel van belang dat je in je algemene voorwaarden een duidelijk verschil maakt. Zo voorkom je dat je zakelijke klanten ook gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht. Je kan namelijk aparte en strengere regels maken voor zakelijke klanten die een dienst willen annuleren.


Heb jij al rekening gehouden met het herroepingsrecht?

Ben je benieuwd of jij juist informeert over het herroepingsrecht? Of vraag je je af of je het herroepingsrecht goed hebt uitgesloten voor jouw diensten? Vraag gerust een offerte aan voor juridisch advies of neem direct contact met me op via info@yourlegalboutique.nl.
 
 

Mijn naam is Jill en ik ben jurist voor ondernemers met een webshop.  

Juridische documenten nodig voor je webshop?

Ik sta voor duidelijke taal en transparantie. Daarom schrijf ik juridische documenten voor jouw webshop altijd voor een vaste prijs. 

bottom of page